Subject: RE: Selgitustaotlus seoses MTÜ Looduse ja Inimeste Eest kaasamisega Sopi-Tootsi mõõtmistesse
From: <[email-masked]>
To: 'Mari-Anne Härma' <[email-masked]>, "'TA Info'" <[email-masked]>
Date: Tue, 8 Apr 2025 13:44:51 +0300

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere, Mari-Anne!

Tänan vastamast. Kuna meie ühine huvi on Eesti rahva heaolu, sh
tervisekaitse, siis pahameelele ega emotsioonidele ei ole siin ruumi.
Läbipaistvuse ja selguse huvides oleks olnud muidugi mõistlik, et oleksime
saanud MTÜ kõrvalejätmise otsusest teada reaalajas, mitte mitu nädalat
hiljem.

1.	Algne kokkulepe oli, et MTÜ Looduse ja Inimeste Eest osaleb Tootsi
lähteülesande koostamises. Mis vahepeal muutus ja kes nimeliselt tegi
ettepaneku MTÜ kõrvale jätta?
2.	Kes teostab mõõtmist Tootsi tuulepargi ümber? Kui mõõtmist
teostavaid asutusi/organisatsioone on mitu, palun need loetleda.
3.	Kas tellija (Enefit Green) soov on, et mõõtmine toimuks kehtivate
määruste ja ISO standarditega ettenähtud miinimumnõuete kohaselt, olgugi
et Eesti määrused ega ISO standardid ei keela täpsemate meetodite
kasutamist?
4.	Kes koostas Tootsi mõõtmise lähteülesande? Palun loetleda
ekspertide nimed.
5.	Kus on võimalik tutvuda Tootsi lähteülesande dokumendiga?

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]

 <https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest>
https://www.facebook.com/mtu.looduse.inimeste.eest

From: Mari-Anne Härma <[email-masked]>
Sent: Friday, April 4, 2025 4:16 PM
To: [email-masked]
Subject: Ed: Selgitustaotlus seoses MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
kaasamisega Sopi-Tootsi mõõtmistesse

Tere Maarja,

Mõistan Teie pahameelt väga hästi. Mõõtmistöödega on juba alustatud ja
sellest, et plaanide koostamisse väliseid partnereid ei kaasatud saite Te
teada tagant järele.

Kuna Sopi-Tootsi mõõtmiste puhul on tegemist eratellimusprojektiga, milles
tuulepargi omanik soovib veenduda, et nende tuulikute müratase vastab
Eesti seaduses kehtestatud normidele, siis on väliste partnerite
kaasamiste ulatus mõõtmise tellija otsus. Oleme teie kaasamise soovid
edastanud AS Enefit Greeni esindajatele aga meie ei jälgi ettevõtte
suhtlust kohalike elanike, kohaliku omavalitsuse ega teise huvirühmadega.

Tellija soov oli, et kõik mõõtmised teostataks vastavat kehtivale
õigusruumile ja standarditele ja siinosas paindlikkust ei ole. Terviseamet
jälgib oma rolli piires, et mõõtmiste hindamine oleks sõltumatu ja lähtuks
kehtivatest nõuetest.

Ma ei tea, kas see aitab selles keerulises olukorras selgust tuua, aga ma
rõhutan igaks juhuks üle, et Sopi-Tootsi mõõtmised ei ole teadusuuring
ning sellest tulenevalt ei saa neile ka selliseid ootusi panna. Tegemist
on tavapärase müramõõtmise tellimusega, mille eesmärk on fikseerida
müratasemed ning hinnata, kas tuulepargi tegevus vastab kehtivatele
õigusnormidele – samamoodi nagu seda tehti Saarde tuulepargis. Selle
mõõtmise tulemuste põhjal saab teha otsuse, kas tuulepargi töös on vaja
midagi muuta, et see vastaks seaduses sätestatule. Küll aga ei saa nende
andmete põhjal teha järeldusi inimeste tervisemõjude kohta, hinnata müra
ohtlikkust või ohutust ega teha otsuseid seaduste muutmise osas.

Kui soovitakse hinnata tervisemõjusid või arutada normide või seaduste
muutmist, või mõne uudse mõõtmismetoodika või lähenemise kasutamist, siis
selleks on vaja läbi viia teadusuuring. Teadusuuringu võlu on selles, et
tellija disainib mida ja kuidas uurida. Tellijal on vabadus teha mõõtmisi
uudsete või alternatiivsete metoodikatega, mis ei pea olema seotud
standarditega. Samuti saab teha valikuid milliseid andmeanalüüsi meetodeid
kasutada jms. Terviseamet ei ole teadusasutus ja teadusuuringuid me ise
läbi ei vii, aga minu teadmise kohaselt otsivad Sotsiaalministeerium ja
Kliimaministeerium hetkel võimalusi sellise teadusuuringu algatamiseks,
seega on võimalik, et Eestis lähiaastatel selliste uuringutega ka
alustatakse.

Mina Terviseameti poolelt saan siin olla jällegi infovahendaja rollis, aga
võibolla on tulemuslikum, kui Te suhtlete ministeeriumiga teadusuuringute
ja normide muutmiste küsimustes otse.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja: [email-masked] <mailto:[email-masked]>
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >
Saatmisaeg: teisipäev, 1. aprill 2025 12:55
Adressaat: Mari-Anne Härma <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Koopia: [email-masked] <mailto:[email-masked]> ;
'Rene Reisner' <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >; TA Info
<[email-masked] <mailto:[email-masked]> >; [email-masked]
<mailto:[email-masked]> ; 'Ramon Nahkur - SOM' <[email-masked]
<mailto:[email-masked]> >
Teema: Selgitustaotlus seoses MTÜ Looduse ja Inimeste Eest kaasamisega
Sopi-Tootsi mõõtmistesse

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest juhib erinevate asutuste (sh
Kliimaministeeriumi ja Sotsiaalministeeriumi) tähelepanu asjaolule, et
meid on vaatamata varasemale lubadusele jäetud kõrvale Sopi-Tootsi
tuulepargi müra- ja infraheli mõõtmistest.

Terviseameti peadirektori asetäitjana saatsite meile 27. veebruaril 2025
kirja, milles kinnitasite, et „kõik osapooled on teadlikud, et Te soovite
olla kaasatud“ ning et „tõenäoliselt saadetakse Teile mõõtmisprojekti
plaan ettepanekute tegemiseks“. Sellest jäi arusaam, et meid kaasatakse
vähemalt projekti kavandamisse.

Kuid 31.03.2025 saabunud Põhja-Pärnumaa Vallavalitsuse vastusest (nr
15-11/121-2) selgub, et:

*	mõõtmiste metoodika on juba valmis ja mõõtmised on alanud;
*	MTÜ-d Looduse ja Inimeste eest ei ole sellest teavitatud, kaasatud
ega isegi informeeritud kõrvalejätmisest.

Palume teil selgelt ja ühemõtteliselt vastata järgmistele küsimustele:

1.	Kas MTÜ Looduse ja Inimeste Eest on ametlikult kaasatud
Sopi-Tootsi mõõtmiste kavandamisse ja läbiviimisesse?
2.	Kui ei ole, siis kes ja millal tegi otsuse meid mitte kaasata?
3.	Miks ei ole meid ametlikult teavitatud kaasamata jätmisest?
4.	Millised on võimalused kaasata meid vähemalt mõõtmiste andmete
hindamisse ja järelduste kujundamisse?

Oleme väljendanud oma kaasamishuvi korduvalt ja varakult. Kaasamine on
oluline mitte ainult sisuliselt, vaid ka üldsuse huvide esindamise ja
läbipaistvuse seisukohalt.

Palume vastust hiljemalt 10. aprilliks 2025.

Lugupidamisega,

Maarja Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest

53442161

Saatja: Mari-Anne Härma < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Saatmisaeg: neljapäev, 27. veebruar 2025 09:29
Adressaat:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Koopia:  <mailto:[email-masked]> [email-masked];
'Rene Reisner' < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; TA Info <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]; 'Ramon Nahkur - SOM' < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: Vs: Sopi-Tootsi müramõõtmise lähteülesande koostamine

Tere,

Kõik osapooled on teadlikud, et Te soovite olla kaasatud ja minu
arusaamise järgi ei ole kellelgi midagi selle vastu, et Te selle plaani
kriitiliselt üle vaatate. Tõenäoliselt saadetakse Teile mõõtmisprojekti
plaan ettepanekute tegemiseks siis kui Enefit Green, Kliimaministeerium ja
Sotsiaalministeerium on põhimõtetes kokku leppinud ja esialgse plaani
koostanud. Hetkel olen näinud küll mõttevahetusi, aga sellist plaani, mida
saata arvamuse avaldamiseks veel ei ole. Teoreetiliselt võiksid osapooled
kokkulepeteni jõuda lähinädalate jooksul ja siis saaks neid ka jagada.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Saatmisaeg: teisipäev, 25. veebruar 2025 12:20
Adressaat: Mari-Anne Härma < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Koopia:  <mailto:[email-masked]> [email-masked];
'Rene Reisner' < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; TA Info <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]; 'Ramon Nahkur - SOM' < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Teema: RE: Sopi-Tootsi müramõõtmise lähteülesande koostamine

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere kõigile!

Mõned küsimused:

1.	Millal algab Sopi-Tootsi lähteülesande koostamine?
2.	Missuguses vormis hakkab toimuma koostamise käigus konsulteerimise
protsess?

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

From: Mari-Anne Härma < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Sent: Monday, February 17, 2025 9:02 AM
To:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]
Cc:  <mailto:[email-masked]> [email-masked]; 'Rene
Reisner' < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; TA Info <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]; 'Ramon Nahkur - SOM' < <mailto:[email-masked]>
[email-masked]>
Subject: Vs: Sopi-Tootsi müramõõtmise lähteülesande koostamine

Tere,

Sain teie ettepaneku kätte ja andsin ka Eesti Energia inimestele teada, et
soovite olla kaasatud.

Parimate soovidega,

Mari-Anne Härma

peadirektori asetäitja

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

Terviseamet

+372 794 3500

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]
 <http://www.terviseamet.ee/> www.terviseamet.ee

Paldiski mnt 81, 10614 Tallinn

Käesolev kiri on mõeldud ainult kirja adressaatidele. Kui olete saanud
kirja ekslikult, palun teavitage koheselt selle saatjat ning kustutage
saadud kiri koos kõikide lisadega. NB! Juurdepääsupiirangu märkega
dokumentide avaldamine kõrvalistele isikutele on keelatud.

Saatja:  <mailto:[email-masked]> [email-masked] <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Saatmisaeg: reede, 14. veebruar 2025 20:27
Adressaat:  <mailto:[email-masked]>
[email-masked]; 'Rene Reisner' <
<mailto:[email-masked]>
[email-masked]>; TA Info <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>; Mari-Anne Härma <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>;
<mailto:[email-masked]> [email-masked]; 'Ramon Nahkur - SOM' <
<mailto:[email-masked]> [email-masked]>
Teema: Sopi-Tootsi müramõõtmise lähteülesande koostamine

Tähelepanu! Tegemist on väljastpoolt asutust saabunud kirjaga. Tundmatu
saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere!

MTÜ Looduse ja Inimeste Eesti soovib olla kaasatud Sopi-Tootsi tuulepargi
müra- ja vibratsioonimõõtmise lähteülesande koostamisse.

Lugupidamisega / Regards,

***************
Urmas Maranik

MTÜ Looduse ja Inimeste Eest
Telefon: +372 516 28 26

E-post: [email-masked] <mailto:[email-masked]>

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_camp
aign=sig-email&utm_content=emailclient>

Viirusevaba
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_camp
aign=sig-email&utm_content=emailclient> www.avast.com